Čína vyviezla vlani celkovo 4,1 milióna áut, čo oproti roku 2022
predstavuje zvýšenie o 63,7 %. Zvýšil sa aj predaj áut na domácom trhu, a
to o 4,2 % na 21,9 milióna.
Čínske automobilky počas roka výrazne zvyšovali export, aby kompenzovali
slabý dopyt na domácom trhu. Neskôr však vláda prišla s dotáciami na
podporu predaja elektrických áut, čo zvýšilo aj domáci predaj. Ten však
stále zaostáva za maximom z roku 2017, keď sa v Číne predalo zhruba 24
miliónov áut.
Výrazný rast exportu by mohol Čínu dostať na prvé miesto v rebríčku
najväčších vývozcov áut na svete. Zatiaľ ho drží Japonsko, ktoré za 11
mesiacov vyviezlo 3,6 milióna áut. Údaje o japonskom exporte za celý
minulý rok budú známe 31. januára.
Na základe údajov zo začiatku tohto týždňa sa elektrické autá podieľali
na celkovom čínskom predaji v roku 2023 zhruba 24 %. Vrátane hybridov
dosiahol podiel takzvaných nových energetických vozidiel (NEV) na
celkovom predaji áut v krajine 36 %.
Ratingová agentúra Fitch v decembri uviedla, že podľa jej prognóz by sa
podiel NEV na celkovom predaji áut v Číne mal tento rok zvýšiť na 42 až
45 %. Očakáva aj rast exportu o 20 až 30 %.
Rastúci vývoz áut z Číny a jeho vplyv na európske automobilky však
znepokojuje Európsku úniu. Tá minulý rok preto začala vyšetrovanie
čínskych dotácií pre výrobcov elektrických vozidiel.